Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
Katowice, dnia 17.12.2010 r.
I N F O R M A C J A Nr 83/2010/EW
w sprawie zniszczenia estakady kablowej, zaistniałego w dniu 2 grudnia 2010 r. o godzinie 1852, w Kompanii Węglowej S. A. - Oddział Kopalnia Węgla Kamiennego „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej.
Zakład górniczy KW S.A. Oddział KWK „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej zasilany był z dwóch stacji elektroenergetycznych GST 110/6 kV „Zalewisko” i „Bielszowice” będących własnością kopalni. Dalszy rozdział i przesył energii elektrycznej do poszczególnych obiektów i urządzeń zakładu górniczego wykonano siecią kablową 6 kV. Linie zasilające poszczególne rozdzielnie 6 kV oraz obiekty i urządzenia zakładu górniczego wykonano głównie jako kablowe, w tym również w miejscach szczególnych (np. nad ulicami) prowadzone na estakadach kablowych. Ze stacji 110/6 kV „Zalewisko”, poprzez rozdzielnię 6 kV R „P”, zasilano m.in. rozdzielnie: 6 kV R „A”, 6 kV R „B” i 6 kV R „P1”. Elektroenergetyczne linie kablowe, wyprowadzone z rozdzielni 6 kV R „P”, prowadzono w kanale kablowym, a następnie na estakadzie kablowej zlokalizowanej nad ulicą Halembską miasta Ruda Śląska. Na tej estakadzie ułożono 31 elektroenergetycznych linii kablowych
6 kV, a ponadto linie kablowe niskiego napięcia, sygnalizacyjne i telekomunikacyjne. Estakadę kablową, zlokalizowaną nad ulicą Halembską, wzniesiono jako wolno podpartą, przestrzenną, konstrukcji stalowej, złożonej z dwóch kratownic spawanych typu „N”, połączonych pomostem dolnym i górnym. W płaszczyźnie pomostu dolnego i górnego wykonano stężenia wiatrowe w postaci krzyżulców. Zadaszenie estakady wykonano z blachy trapezowej. Wzdłuż kratownic głównych umieszczono półki do prowadzenia linii kablowych.
W dniu 2 grudnia 2010 r., o godzinie 1852, przemieszczający się ulicą Halembską samochód ciężarowy uderzył podniesioną skrzynią ładunkową w konstrukcję estakady kablowej.
W wyniku uderzenia w konstrukcję estakady kablowej nastąpiło:
a) zrzucenie estakady z podpory przy budynku rozdzielni R „P” na przedmiotowy samochód ciężarowy, który został nią przygnieciony, a skrzynia ładunkowa samochodu została uwięziona w elementach konstrukcyjnych estakady,
b) zniszczenie i uszkodzenie elementów konstrukcyjnych stalowej estakady kablowej, powstałe na skutek uderzenia podniesioną skrzynią ładunkową samochodu ciężarowego, to jest:
c) zrzucenie linii kablowych prowadzonych na estakadzie z półek kablowych na pomost dolny,
d) uszkodzenie oparcia belki podpierającej linie kablowe, osadzonej w narożniku południowo - wschodnim budynku rozdzielni 6 kV R „A”,
e) wszystkie z linii kablowych uległy zagięciu z uszkodzeniami powłok zewnętrznych a prawdopodobnie 2 linie uległy uszkodzeniu,
Uszkodzenie linii kablowych 6 kV spowodowało zakłócenia w zasilaniu:
W tym czasie prowadzono jazdę ludzi górniczym wyciągiem szybowym w szybie „Pawłów Górny II”, lecz nie nastąpiło uwięzienie ludzi w naczyniach wyciągowych. Pozostałe obiekty podstawowe zakładu górniczego pracowały bez zakłóceń. Układ sieci elektroenergetycznej zakładu górniczego zapewniało zasilanie obiektów podstawowych z rozdzielń 6 kV posiadających dwa niezależne zasilania w energię elektryczną.
W wyniku zakłóceń w zasilaniu w energię elektryczną maszyn, urządzeń i instalacji zlokalizowanych w wyrobiskach na poz. 693 m i 780 m (rej. Pawłów Górny), powstałych na skutek zniszczenia i uszkodzenia elementów konstrukcyjnych stalowej estakady kablowej wraz z liniami kablowymi prowadzonymi na tej estakadzie, spowodowało wyłączenie napięcia w wyrobiskach kopalni, co skutkowało przekroczeniami dopuszczalnego stężenia metanu, w chodniku 3 z badawczy pokład 505/1 poz. 693 m, powyżej 0,5 % (próg 0,5%). Nie zanotowano przekroczenia maksymalnych poziomów wody w pompowniach głównego odwadniania. Uszkodzenie estakady kablowej nie spowodowało konieczności wyprowadzenia załogi w kierunku szybów wdechowych lub na powierzchnię.
Przyczyną zniszczenia estakady kablowej było uderzenie podniesioną skrzynią ładunkową samochodu ciężarowego, przemieszczającego się pod estakadą.
Przeprowadzona przez UGBKUE kontrola doraźna nie wykazała naruszenia przepisów o ruchu zakładu górniczego.
W związku z zaistniałym zdarzeniem Dyrektor Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych wydał decyzje, w których:
W dniu 3 grudnia 2010 r. Dyrektor UGBKUE powołał komisję dla zbadania przyczyn i okoliczności przedmiotowej katastrofy budowlanej. W dniu 4 grudnia odbyło się pierwsze posiedzenie komisji, w wyniku którego Dyrektor Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych wydał decyzję, w której nakazał:
W dniu 07.12.2010 r., w oparciu o projekt technologii i organizacji robót, Dyrektor tut. Urzędu na podstawie art. 76 ust 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wydał decyzję nakazującą rozebranie zniszczonej estakady w zakresie zgodnym z przedstawionym projektem.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie zaistniałe kolizji w ruchu drogowym prowadzi KM Policji w Rudzie Śląskiej.
Informację opracowano na podstawie danych z UGBKUE w Katowicach.