W związku z zagrożeniem epidemiologicznym COVID-19 Prezes Wyższego Urzędu Górniczego podjął działania zmierzające do wypracowania zasad przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa w kopalniach i zakładach górniczych. W tym celu, 17 marca br., powołał Nadzwyczajny Zespół ds. Zagrożeń w Podziemnych Zakładach Górniczych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. W skład zespołu, obok przedstawicieli przedsiębiorców górniczych, weszła m.in. Ewa Dereczenik - Zastępca Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, której udział w pracach Zespołu został uznany za bezwzględnie konieczny z uwagi na ustawowe uprawnienia i zadania służb sanitarnych w obliczu zagrożeń epidemiologicznych.
Zespół opracował podstawowe zalecenia dotyczące procedur postępowania w podziemnych zakładach górniczych i w zakładach prowadzących działalność określoną w art. 2 ust. 1 (m.in. kopalnie zlikwidowane, trasy turystyczne itp.) ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, w związku z zagrożeniem epidemicznym chorobą zakaźną, wywołaną wirusem SARS-CoV-2, w celu przeciwdziałania COVID-19 Zalecenia te, to między innymi:
Ponadto, realizując zalecenia Zespołu, w Departamencie Prawnym Wyższego Urzędu Górniczego opracowano projekty rozporządzeń Ministra Aktywów Państwowych zmieniające, odpowiednio:
Celem projektowanych zmian jest przedłużenie, określonych w przepisach poszczególnych rozporządzeń, okresów ważności specjalistycznych kursów i szkoleń, właśnie z uwagi na wystąpienie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (w tym także we wszystkich rodzajach zakładów górniczych) stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii.
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego wystosował także pismo do przedsiębiorców, w którym czytamy m.in.:
(…) Z uwagi na fakt, że w obecnej sytuacji trudno przewidzieć, w perspektywie najbliższej przyszłości, przebieg zdarzeń wynikający z zagrożenia koronawirusem, za niezbędne uważam opracowanie zasad postępowania zmierzających do utrzymania w optymalnie bezpiecznym stanie zakładów górniczych, np. w sytuacji konieczności zaprzestania normalnego toku wydobycia, prowadzenia innych robót górniczych, w tym utrzymania i kontroli wyrobisk. Zwracam uwagę, że można się tu kierować znanymi z obowiązujących przepisów sposobami zabezpieczania się przed zagrożeniami, chociażby takimi, które są opisane w planie ratownictwa. Zważywszy na te uwarunkowania, za uzasadnione uważam opracowanie w poszczególnych kopalniach zasad utrzymania ruchu zakładów górniczych przy minimalnym obłożeniu i założeniu maksymalnego ograniczenia kontaktów zespołów pracowniczych, w tym kierowanych do prac zabezpieczających. W „zasadach" powinny zostać uwzględnione wszystkie występujące zagrożenia naturalne, w tym szczególnie metanowe, tąpaniami i wodne oraz wynikające z konwergencji wywołanej wzmożonym ciśnieniem górotworu, a także pożarowe.
Należy mieć na uwadze konieczność ustalenia minimalnej liczby stałych stanowisk pracy, na których nieodzowna jest ciągła obecność pracowników dla utrzymania ciągłości ruchu maszyn i urządzeń, jak m.in.: pompownie, rozdzielnie, urządzenia wyciągowe, dyspozytornie, czy zaplecze socjalne. Uzasadnionym jest ustalenie minimalnej liczby pracowników zatrudnianych do kontroli wyrobisk przy założeniu np. ograniczenia liczby tych wyrobisk wyłącznie do wyznaczonych na podstawie odrębnych analiz. Podobnie uzasadnione jest maksymalne rozszerzenie zakresu zdalnej kontroli wyrobisk i pomieszczeń z wykorzystaniem sieci urządzeń pomiarowych (metanometria, analizatory CO, anemometry, itp.) oraz telewizji przemysłowej. Ustalenia te, wraz ze stosownymi procedurami reakcji na stwierdzone zagrożenie, winny być opracowane przez kierowników ruchu zakładów górniczych, znających najlepiej specyfikę kierowanych przez siebie zakładów. Kluczowym jest przy tym, aby podjęte ustalenia były spójne, zebrane w jedną całość i były dostępne w newralgicznych miejscach kopalni (np. w dyspozytorni itp.), a ponadto powinny być znane zatrudnianym pracownikom.
Uważam, że w chwili krytycznego dla zakładu górniczego zagrożenia wynikającego z pandemii, tak opracowane zasady będą ze wszech miar pomocne przy sprawnym, optymalnym i możliwie bezpiecznym postępowaniu w ramach działań akcyjno-ratowniczych.
Jednocześnie zwracam uwagę na konieczność ujęcia w przyjmowanych rozwiązaniach ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, zawartych w aktach normatywnych wydawanych przez uprawnione organy, a także zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego w tym zakresie (…).
Podsumowując, należy podkreślić, że z uwagi na uwarunkowania techniczne, nasilenie potencjalnie występujących zagrożeń oraz indywidualną specyfikę zakładu górniczego czy kopalni, szczegółowe zasady organizacji pracy w tych wyjątkowych warunkach, jakie stwarza zagrożenie epidemiologiczne, określają przedsiębiorcy, zobowiązani do takich działań przez organy ustawowo do tego uprawnione, a przede wszystkim Główny Inspektor Sanitarny wraz z właściwymi miejscowo organami sanitarnymi niższego szczebla.
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H
Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl